Ahogy szoktam egy új rendszernél, most is megnéztem, hogy a RAM OC mit is hoz a konyhára. Ez most a 13700k és kivételesen DDR4 és DDR5 alatt is teszteljük. Igen, többesszám, nem egyedül készítem.
Nagyon nagy hangsúlyt fektetünk az azonos körülményekre. Nem verseny, így megállapodtunk a
- Sync allcore 5500MHz P Cores
- Sync allcore 4500MHz E Cores
- Uncore 4900MHz
beállításokban. Ez nagyon fontos, hiszen pontosan ugyanúgy kell futnia mindkét rendszernek.
Szintén megállapodás, hogy nem használunk különösebb „nem szokványos” trükköket, azaz a fentiek mellett a hétköznapi
- HT on
- HAGS on
- Rebar on
- NVCPL all off, prefer max perf, Gsync off (ezek a mérés pontossága miatt kerülnek kikapcsolásra)
beállításokon (Settings) fogjuk a Tomb Raider, Forza 4, és a Forza 5 Benchmarkokat futtatni. Mivel a memória OC profitra vagyunk kíváncsiak, ezért elengedhetetlen a 720p lowest használata. Ez annyit jelent, hogy videokártyát (VGA) kizárjuk, mint szűk keresztmetszet.
Ezt fontos megérteni, hiszen most ebben az esetben csakis a memória számít. Jelenleg a csúcsragadozó, azaz az RTX4090 simán hozza ezeket a számokat 4k maxi grafikán is, de a mi gépünkben a 3070Ti és a 3080Ti lerontaná a méréseket.
Ezeket az OverClock adta profitot csak azok használhatják, élvezhetik, akinek erre megfelelő videokártyájuk van. Ezt is szintén fontos megérteni, hogy hiába a sok FPS, eszement jó CPU, ha a szűk keresztmetszet a GPU, és azon elvérzik. Tehát mindig mérlegeljünk vásárlás előtt, hogy tényleg a gyenge láncszem legyen fejlesztve, ne pedig feleslegesen valami más.
Egyébként privát vélemény, hogy nem szükséges a maxi giga mega ultra grafikán játszani, pár dolog optimalizálásával, semmit nem veszítünk a kép minőségéből, de mégis nyerünk sok sok erőt.
Térjünk is a a lényegere.
Ahogy az előbb említettem, többféle memóriával lesznek mérve a játékok. Mérik a CPU-t, és a GPU-t is. Mivel 720 lowest, így a videokártyánk FPS értéke meg fog egyezni a CPU FPS értékével. Ne tévesszen meg senkit, ha a Forzánál 720 miatt nagyobb GPU szám van a részletekben, akkor a GPU többször kiadja az előző Frame-t. Bench eredménybe az nem számít bele. Ez a 720 eléggé durva, ennél ezek a kártyák többet tudnak, de mi a tuti biztosra megyünk, nem zavarhatnak be a mérésbe. Sajnos a Forza benchmarkok végeredménye ugyan jó, de a részeredményei ahogy már régebben megfigyeltem, GPU függő. Így a CPU render és szimulációt kivettem a grafikonokból. Képeket bent hagyom, akinek van kedve nézze át, de nem véletlen választotta az OC közösség a Tomb Raider bench-et etalonnak. Teljesen mindegy, hogy az egy 1080Ti, vagy egy 4090, ha a GPU Bound 0%, akkor az hiteles. Így csak ez kerül be a mérési eredmények közé.
Mérések nálam DDR4 alatt:
Mivel elég szép gyűjteményem van belőlük, választottam egyet, ami egy 2x8Gb Single Rank Kit. Ez a mostani címekben elégséges, nem sok tartalék marad, de nem okoz gondot. Elképzelhető, hogy mérek majd még hozzá Dual Rank 2x16GB-os Kit-tel, ez majd kiderül. Tapasztalatból tudom, hogy azok egy picivel jobbak is teljesítményben.
Első körben megmértem az alap, JEDEC szabvány szerinti 2133MHz CL15 Profilon. Ez nem arról híres hogy, hú de jó, van ilyen is:
Minden Profil mérés úgy zajlott, hogy Profil betölt, majd AIDA Bench, Cb R23 Bench + HWINFO. Ezek után sorban restart nélkül a három Bench, TR, FH4, és FH5. MSI Afterburner és a Riva Tuner mindenhol futott!
Lássuk, ha valakinek egy teljesen átlagos, 3200 CL16 18 18 memóriája van:
Folytassuk tovább a sort egy 3600 CL16 18 18 memóriával. Ez már egy kicsivel jobb, de mivel nyitott, semmiképp nem tartozik a jobbak közé. Aprón rengeteget látni az ilyenekből.
Ezek eddig mindegyik átlagos kitek voltak, nézzük, hogy mit ad egy drágább memória kit.
Megjegyzem, ezek az „átlag XMP” profilok is ezzel a párossal készültek, ahogyan az XMP is, pontosan ugyanazt tettem. Főidőket megadtam, utána a training-et a lap végezte el. XMP I és II is pont ugyanezt teszi, csak utóbbinál még pár érték meg van adva.
Most akkor betöltöm a valós XMP Profilt a Z690-be. Sokan nem figyelnek egy apróságra, és katasztrofális következménye van. OK, ez egy kicsit túlzás, de egy drága kit XMP-n rosszabb lesz, mint egy olcsó.
Ez egy 4000MHz CL15-ös kit, de a Rocket Lake óta a 4000MHz átvált Gear 2-be. Az pedig egy vacak DDR4 alatt.
Láthatjuk, hogy rosszabb lett, mint a mezei 3600C16 eredménye. Most még mindig maradjunk a pénzért megvásárolható teljesítménynél, tehát XMP, csak a Gear 2-t átfordítom Gear 1-re. Itt már a CR1 felejtős, de nem is lényeges. Tehát egy nagyon kicsit piszkáltam meg. Természetesen ilyen esetben már stabilitás teszteket kell futtatni, de az Asus lap AUTO beállításon rendesen megadja a kívánt feszültségeket.
Ez így már jobban tetszik. 4000C15 az egyik legjobb kit, ezt már csak a 4000C14 übereli, sajnos nem tudtam beszerezni abból, nekem sincs. Az a világon a legjobb DDR4 kit.
Akkor itt elhagyom az XMP-t, azaz az alaplap által beállított, tuti stabil profilokat, jöjjenek a kézi finomhangolt, OC eredmények. XMP is OC, csak ahhoz nekünk semmi közünk.
Először nézzük meg ugyanezen a frekvencián mit lehet kicsit jobbá tenni. Ehhez létrehoztam egy
4000C15-15-15 profilt.
Meg is jöttünk, szépet hozott. XMP-n pl. a Tomb Raider 304 FPS, megpiszkálva 348 FPS. Itt azért a G2/G1 mód is javított. Az előbbiekhez azért hozzáfűzném, hogy ez egy elég jó példány, tehát nyugodtan adtam be a gyengébb XMP Profilokat, hiszen jóval többet tud azoknál, de ilyenkor már kötelező procedúra a sok sok stabilitás teszt. Itt már elhagyom a gyárban garantált sebességeket, feszültség emeléssel tudom stabilizálni. Samsung B die kitek nyugodtan mehetnek 1.6-1.7V-ig 24/7, csak tartsuk hűvösen őket. Ezt mindenki saját maga majd behatárolja, hogy meddig engedi el, én személy szerint ezt 1.55V-on határoztam meg. Lehet tovább is, rengeteg durva OC-t látok, de szerintem napira felesleges.
Most nézzük meg a Raptor Lake határait. Sajnos itt a vége, RPL IMC pl. a CML-nek a nyomába sem ér. 2150MHz-en a memória vezérlő köhög, nincs tovább. Egyszerűen nem lehet emelni tovább, legalábbis stabil nem lesz. Nagyon ritka esetben találni jobb IMC-vel rendelkező példányokat.
Ahogy említettem, ez itt a vége. Lehetne még fokozni pl.: 4300C15-15-15, de ahhoz már 1.55-1.57V fesz kell, hogy az a pár FPS nem érdekes. Amúgy is ajánlottabb egy lazább, nem hibahatárig járatott profilt készíteni. Nyáron a kánikulában okozhat kellemetlen meglepetést egy hűvösben készített OC profil. Jelen esetben már kötelező a minimum aktív hűtés. Olyan szűk időzítéseket használok, hogy 40C felett hibázik stressz teszteken. Az ATC táblán látható értékeket nem is eszi meg bármely kit. Ezek a modulok nálam hosszú idő alatt kiválogatott kitek, csak a legjobbakat tartottam meg. Ennek a kitnek például itt van a
4300MHz CL16 16 16 TM5 PCB Destroyer + AIDA kombinált test.
Kíváncsiságképp nézek most egy Dual Rank kitet. Sokan használnak DR 2x16Gb modulokat. Szerintem picivel jobbak is a SR kitektől. Rengeteg játékban lemértem, a 2x8Gb elegendő, de ha valakinek szennyezett Windows-a van, lehet kifut a keretből. Totálisan kimaxolt grafikán 1440p felbontásnál a Forza 5 viszi a prímet. 5Gb-ot használ fullon.
Mostani egyik legújabb játék a Ratchet & Clank – Rift Apart, az is ~ 7 Gb-ot használ. Nincs benne benchmark, így mérni nem lehet. Ez így csak nagyjából pontos. Lényeg, hogy a 2x8Gb minden mai címben elegendő.
No de lássuk akkor a 2×16 Dual Rank-ot, mit is ad. A DR (Dual Rank) nehezebben stabilizálható, de nem lehetetlen. Legtöbbet látott OC profil itt a
Mivel CL17 17 17, ez lazának számít. Előnye az, hogy jóval stabilabb profilt kapunk alacsony feszültségen. Napira nem rossz, de csak méregdrága kitekkel lehet pl. 16 16 16-ot csinálni.
Ez a 2150MHz amúgy is egy határérték, én semmiképp nem javaslom ezt napira. Teljesen mindegy milyen CL-vel.
Ennél sokkal jobb az általam is használt, nem a végső határértékre járatott
Ez a profil nem igényel semmi extrém VDDQ Tx, sem pedig SA (System Agent) feszt. Vdimm is 1.51V BIOS-ban, HWINFO rádob egy lapáttal…
Nincs training probléma, OC profil azonnal, gyorsan betölt váltás után. Ez szintén nagyon fontos memória OC esetén, hogy egy adott profil milyen gyorsan trainerel be egy másikról visszaváltva.
Ha pl sokáig csinálja, alaplapi LED piros után narancs, majd megint piros, az rossz. Egy menetben kell lezavarnia a traininget.
Nézzük a játékbench-eket:
DDR5 eredmények:
Szerettem volna picivel több profilt lemérni, de most ennyi van. Fudi2002 PH fórumtárs és nagyszerű RAM OC’er segédkezett nekem ebben a kérésemre. Megbeszéltünk minden részletet ahogy fent leírtam. 4 profilt készített ide, egy alapértelmezett JEDEC szabvány szerinti OC nélkülit, egy XMP -t, és két igen szűkre szabott 7200C32, és egy 7600C34 OC profilt. Megbeszéltük azt is, hogy nem verseny, csakis kitesztelt stabil eredményeket merünk. Asus Z790 Prime A nem épp egy kezesbárány a magas frekvenciában, így a 7600MHz lett a maximum. Egyébként nem számottevő különbség van egy 7600 szoros vs. 8000MHz laza közt. Jó lenne ugyan egy olyan mérés is, de nem akarok más 13700k tulajt cseszegetni, illetve sokan közülük nem is csinálnak memória OC-t. Sajnos pl. egy 13900k eredménye nem mérvadó, hiszen jóval erősebb CPU, így ők kizárva. Ezek az alaplapok árban úgyis kb. egy kategória, Apex lap nem egy liga ezekkel, ahol akár szoros 8000+ is könnyen elérhető, de megnézném egy 13700k/Apex 8000C36 eredményét én is. Strix D4 viszont nagyon jó DDR4 alatt, az IMC szab határt. Kezesbáránynak is nevezhetnénk, bár a proci és a memóriák is válogatottak. Rendkívül szorosra lehet ezeket a kiteket vinni, CPU is engedelmeskedik 2150MHz-ig. DDR5 esetén 8600MHz VST stabil is lehetne.
Nagyon nagy köszönet a mérésekért!
Lássuk is a DDR5 eredményeket:
Végeredmény:
Konklúzió:
Félreértések elkerülése végett azzal kezdeném, hogy nem verseny. Ahhoz mindenféle egyéb beállítások kellettek volna, és nem pedig egy OC nélküli CPU-n. Ami elkerülhetetlen, az az, hogy a DDR5 lesz a jövő. Egy dolog lényeges, hogy a sok értelmetlen leszólás, köpködés, az felesleges. Eddig is azt tettem, hogy egy adott HW-ból kihoztam a max-ot, amit 24/7-ben lehetséges. Most is ezt tettem. Régen sem tetszett amikor ment az AMD vs. Intel köpködés, én bemutattam az Intelt (mivel az volt), és az AMD procikról nagy tisztelettel írtam.
Ugyanez áll fenn most is, hiszen érdekem nem fűződik egyikhez sem. Teljesen felesleges elfogultnak lenni egyik vagy másik oldalhoz, mindegyik olyan amilyen. Itt elég egyértelmű, a folyamatos fejlődés megadja az irányt. Ettől függetlenül butaság, badarság leszólni bármit is. Aki ezt teszi, nem tudja miket beszél, nem is ismerte ki azt rendesen. Láttam a régi DDR4 OC eredményeket, mindenki kivétel nélkül rengeteget hagyott benne. Tehát fogalma sincs, mi, mire képes. Én sem, senki sem, de törekedni kell rá.
Fenti tesztek szigorúan megfelelnek a napi (24/7) értékeknek, semmi extrém OC nem volt. Tisztán látszódik, hogy a jövő jól halad, lényeges dolgokban már előzi most is. Nem sokkal, de gyorsabb játékok alatt is.
Azt is láthatjuk, hogy ~ egálban vannak az XMP vs. XMP, és az OC vs. OC eredmények is. Azért is merem így kijelenteni, mert a DDR4 OC profilom az szinte a max amit el lehet érni, DDR5 esetén még ott a folyamatos gyorsulás, a 8000+ profilok, amelyeket ezzel a lappal nem tudtunk stabilra kihozni. Oda már jobb alaplap szükséges.
Kimondottan játék teljesítményt mértünk össze, ebben az OC közösség berkein belül a legjobban elismert benchmark-kal tettük ezt, a Tomb Raider-rel. Forza elég „érdekesen” mér, nem csodálom, hogy nem lett etalon. Mindegy, ott hagyom, hátha valaki megnézi.
Üdv., z
Külön köszönet fudi2002-nek a sok segítségért, mérésekért.