CPU és RAM optimalizálás

Mit számít egy overclock egy átlagos PC-n ma?

Ha tisztában vagyunk a fogalmakkal, igenis sokat. Tudnunk kell elsősorban, hogy csúnya szóval éljek, mi is az a CPU, vagy a GPU limit.

Röviden annyit jelent, hogy az esetek túlnyomó részében, GPU limit van.

GPU limit azt jelenti, hogy a „bejárathoz” érkezett képkocka számot már nem képes a videokártya megjeleníteni a „kijáraton”. (FPS)

Tehát hiába tekerjük szerencsétlen CPU/RAM/SSD, stb. hardvereket, elhasal a GPU határai miatt. Ezt megérteni nagyon fontos!

Ebben az esetben a CPU nem fog teljes gőzzel dolgozni, csökken a terhelése. Helytelen szó a CPU limit, mert mindent oda sorolunk, ami nem GPU. Pedig sok esetben a memóriánk gyorsasága a ludas, vagy akár egy régi HDD. Érdemes gyors nvme meghajtókat használni. A min FPS-ek fogják tükrözni a gépünket, avagy a munkánkat.

Az AVG FPS-től (átlag) a 0.1 és 1% FPS minden esetben alacsonyabb lesz, de törekedni kell a magasan tartásra. Ha ~20, -30 fps-sel van lemaradva a 0.1% az nagyon jó, de ha ~80, -100 FPS-sel, az borzalom.

Windowsunkat is érdemes tisztán tartani, szeméttől mentesen.

Rossz az a meglátás, hogy „az életben is így használjuk a gépünket, így a helyes. Miért kell a 720 low?„.

Maximumra tett grafikával a GPU-t teszteljük, a CPU-t pedig a lehető legrosszabbal!!!

Ezt el kell fogadni, így van. Csapjunk is bele a lecsóba, lássuk mit, miért.

OC (overclock)-ot azért készítünk, hogy vmi gyorsulást, erőt szerezzünk. Fontos, hogy ezt megértsük, van e értelme, mi is a profit belőle. Feleslegesen dolgozni, fűteni a hardvereket, nem épp kifizetődő. Jogos a kérdés, vajon megéri?

Kb. olyan, mint amikor veszünk egy Ferrarit, tuningoljuk, és nekiállunk a Péti bekötő földúton tesztelni a gépsárkányt, hogy milyen lett. Igen, van olyan eset, amikor hiába a jó tuning, nem érdemes, nincs értelme. Gyenge láncszem mindig volt, van, és lesz.

Ez a kis rövid bevezető kell, hogy megértsük, mi is ez valójában. Készítettem jó pár tesztet, amelyeket most meg is mutatok. Igyekeztem úgy csinálni, hogy a káposzta is megmaradjon, de a kecske se éhezzen. (Megjegyzem, nekem nem tetszik)

Ahogy feljebb is olvastuk, CPU/RAM OC, csakis low settings. Lényeg, hogy a GPU ne fékezzen.

Nekem most a rendelkezésemre egy nVidia RTX3080 áll, ez 2023-ben egy középkategóriás GPU, nem a csúcs sajnos. Egy 4090 mellet jelenleg ami most a legjobb, nem is igazán lehet beszélni GPU limitről. Viszont nem is egy átlagos GPU. Igyekeztem minden Benchmarkot úgy beállítani, olyan „Preset”-et használni, ami mégsem 720 low, de éppen GPU limit határeset.

Forza 4 és 5, ACV, TR benchmarkokat használtam 1080p High Preset-en. CP2077-et Medium-on.

Hardverek:

  • 11600k Default (4600MHz), és allcore 5GHz OC
  • RTX3080 Gaming OC Gigabyte (X8, PCIe 4.0, 16GT/s) + UV 1995MHz@0,918V + 880VRAM
  • 3200CL16 18 18 és OC 3733CL14 14 14 Memória (DR, 2x16Gb)

Fontos még itt az elején leszögezni, hogy a cél a 144Hz monitornál a 141 FPS. Több értelmetlen, nem kell. Elégséges egy RKL 6 magos? Hmm…, meglátjuk.

Visszaállítottam a BIOS-t teljesen alapra, és csak egy átlagosnak mondható 2x16Gb Dual Rank, Dual CH XMP lesz az egyetlen dolog, ami eltér a default-tól.

Az én 11600k CPU-m delidelt, és egy 360-as AIO vízhűtés van rajta, tehát a hűtéssel nem lesz gond. A 11600k 2 szálon képes 4900MHz-re Boost-olni, de ha teljes terhelésen van, akkor az allcore (AC) 4600MHz. Uncore is 3800MHz, de ha nem teljes a terhelés, akkor 4100MHz-ig is ki tud pörögni.

CPU második körben kapott egy enyhe OC-ot, allcore 5GHz-en ketyegett, Uncore pedig 4500MHz. Ez nem egy durva OC, teljesen megfelel a napi elvárásoknak.

A videokártyán a napi UV-t használtam, ez nálam 1995MHz, és 0.918V. Így sokkal jobb, gyorsabb, és hűvösebb.

Memória egyszer egy 3200MHz CL16 18 18, majd egy szintén napi, baráti feszekkel beállított 3733CL14 14 14. RKL-en Gear1-ben ugyan lehet gyorsítani tovább, de az már nem esne bele a 24/7 fogalmába. Sajnos itt nagyon nincs tovább. Gear 2 mód fejlesztése miatt sokkal rosszabb lett, mint az elődje, a Comet Lake.

Samu 980 NVME SSD-n fut a W10 és a Benchmarkok is.

Mivel nem 720 low, van GPU limit a tesztek alatt. Ha nem is brutálisan, az OC profit így nem a legjobb. Ezt egy RTX4090-en jobban be lehetne mutatni, de így sem rossz. Tehát 1080p és High Preset.

Lássuk milyen az alap, majd az optimalizált rendszer.

 

Default BIOS Settings + XMP:

Optimalizált:

Több mint ezer pontot zsákoltunk be, ez nem rossz. Memórián is ~20ns-ot profitáltunk, igencsak megnövekedett sávszél mellett. Cinebench-et inkább stabilitás tesztnek használom, de arra sem kiváló. Legalább pontozza az erőt. Gyorsaságot nem, tehát a játékok alatt nyújtott teljesítményhez semmi köze, azt nem tükrözi! Azt a MaxxMem reálisan mutatja. AIDA sem rossz, ott a mem copy, és latency tükrözi a lényeget.

 

Jöjjenek a játék Benchmarkok:

 

Forza Horizon 4:

Alap:

OC:

A Forza 4 már már réginek is számít, így az Ultra Preset-et használtam. Normális Benchmark, mivel mér CPU FPS-t is, ráadásul még min értékeket is.

 

 

Forza Horizon 5:

Alap:

OC:

 

 

Tomb Raider:

Alap:

OC:

 

 

ACV:

Alap:

OC:

Ez a Bench szinte teljesen GPU limiten futott. Jobb lett volna ha nem a High Presetet választom, de legalább látható a GPU limit hatása. Mivel a 3080 egy elég gyenge VGA, hiába dolgozik a CPU, nem tud mit kezdeni a szájába tolt Frame zuhataggal. Egy GPU csak elrontani tudja az FPS számot, növelni sosem. A CPU, RAM, stb. adja az FPS-t, GPU csak összerakja, kiszínezi a képeket másodpercenként sokszor. Ezt nehéz felfogni sok sok embernek…

 

 

CP 2077:

Alap:

OC:

Itt már a Medium Preset-et választottam, hogy ne legyen eszement GPU limit. érdemes úgy beállítani a videó beállításokat, hogy a GPU ~90, -95%-on dolgozzon. Persze ez mindenkinél más, de ha 99, -100%-on megy, akkor sok értelme nincs a CPU/RAM OC-ból, mert a GPU totálisan visszafogja a GPU FPS-eket. Egy 11600k is képes jól beállítva minden mai címben 2-300 FPS-t adni, de mint esetemben, 144Hz monitor van, így mehetek GPU limitre, csak legyen meg a min 141 FPS. Azért az sem kevés, egy rossz szót sem szólhatunk rá. Idővel a 240Hz lesz az átlag, de addigra a 11600k sem lesz sehol.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy két PC-m van, másik egy 13. gen Intel I7 13700k, így tudom hasonlítani őket. Aki „csak” 144/165Hz monitorral rendelkezik, azok egy újabb, gyorsabb rendszerből semmit nem fognak profitálni. Ezekben a játékbenchekben a RPL 4, -500 CPU FPS-t képes produkálni. Abban a gépben egy 3080Ti van, és egy 1440p/165Hz monitorral.  Tehát ott is „kukázom” a többletet, ezért semmivel sem vagyok előrébb a 11600k RKL-hez képest. Újabb, gyorsabb, de én nem használom ki.

Azt azért vegyük figyelembe, hogy az itt mutatott alapértelmezett beállításokon elért eredmények egy totál debloatolt, tiszta W10-en, delidelt és jól hűtött rendszeren készültek. A 980 Samsung SSD is sokat jelent (pcie 4.0), plusz a GPU OC is. Tehát elég rendesen megcsiszoltam szinte minden részét a gépnek, ebben nagy segítség volt a Z590 Apex is. Átlagos lappal nem lehet ilyen eredményeket hozni.

Ami még fontos, de sokszor utaltam rá, hogy egy átlagos VGA volt a tesztben, ezt rendesen 720 alacsony képminőségben lehet igazán kimutatni. Van jelenleg olyan VGA már ami képes szinte CPU limitre vágni egy egy Bench-et, de az jelenleg a 4090RTX.

Készítettem 720 low-on már ilyet, itt lehet látni az arányokat:

Tomb Raider OC

Forza Horizon 5 OC

Ez itt most a napi használat melletti OC profitról szólt, amikor nem a legdrágább hardverek vannak a gépünkbe. Lehető legszebb grafikával most elérni a kívánt FPS számot.

 

Üdv., z

Címke , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?